Wat is kinder - en tieneryoga?

KINDERYOGA

Kinderyoga is een fijne manier voor kinderen om hun co√∂rdinatie, concentratie, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen te vergroten. Het helpt ze ook bij het vinden van rust en ontspanning en het ontwikkelen van een krachtig en flexibel lichaam. Bij kinderyoga staat plezier voorop en niet de prestatie. De oefeningen laten kinderen bewegen, fantaseren, ontspannen, ervaren en ontdekken. Spelenderwijs leren ze van hun ervaring, worden ze zich bewust van hun lichaam, gedachten en gevoelens. Door yoga leren kinderen zichzelf steeds beter kennen. De yogafilosofie die aan de basis ligt, loopt als een rode draad door de lessen. Belangrijke vragen die daarbij aan bod komen zijn: wat kan ik, wat wil ik, wat voel ik, waar liggen mijn grenzen en hoe kan ik mijn grenzen verleggen? In de vorm van een yoga-avontuur passeren dynamische, ontspannende en meditatieve oefeningen de revue. Kinderen kunnen yoga heel goed gebruiken in hun dagelijks leven waarin stress, prestatiedrang en te veel prikkels in toenemende mate aanwezig zijn. Naast dat kinderyoga goed is voor kinderen, is het ook nog superleuk om te doen! Wil je graag zien hoe het eraan toe gaat? Klik hier even op de link. 

TIENERYOGA

Tieneryoga brengt de tieners in contact met zichzelf en hun lichaam. Het leert hen om rust te vinden in de hectische levensfase waarin ze zich bevinden.  Er wordt aandacht gegeven aan thema's die voor hen belangrijk zijn: hoe ontwikkel je bepaalde kwaliteiten (zoals zelfvertrouwen, moed ...), hoe vertaal je emoties ... 
Tieneryoga is nog speels, niet te serieus: partneroefeningen, groepsoefeningen en spelletjes komen aan bod, maar ook een zonnegroet, uitdagende yogahoudingen ...  Een tieneryogales is dynamisch en ontspannend. Actie en ontspanning wisselen elkaar af.
De ervaring leert dat jongeren heel veel nood hebben aan zachtheid, rust en relaxatie.
Verder wordt er gewerkt rond oefeningen die ze in hun dagelijks leven kunnen toepassen: welke oefeningen kan je doen tijdens examens, ter bevordering van de concentratie, bij slecht slapen, angsten ...

POSITIEVE EFFECTEN 

  • balans, flexibiliteit en kracht
  • samenwerking tussen linker - en rechterhersenhelft
  • focus, concentratie, respect en discipline
  • ontspanning, houding en ademhaling
  • evenwicht, reactievermogen en motoriek
  • zelfbewustzijn en lichaamsbesef
  • positief denken, zelfvertrouwen en (zelf)respect
  • fantasie, originaliteit en creativiteit 
  • innerlijke rust en harmonie 

Benieuwd naar deze lessen? Neem hier even een kijkje. 



Jip & Jan Academie - Helen Purperhart  https://www.kinderyoga.be